A kommunikációs képzés örök dilemma mind a magánszemélyek, mind a cégek körében. Sokan fölöslegesnek tartják: azt mondják, minek, hisz tudnak kommunikálni.
Nos, ezt én nem hinném. Az, hogy valaki tud beszélni, még nem jelenti, hogy kommunikálni is tud. A kommunikáció célja nem a beszéd, hanem a megértés. Az, hogy a másik megértse valódi szándékaidat, valódi mondanivalódat. Épp ez az, amiért el is csúszik. Ha a másik nem figyel, már nem érti meg, mit akarsz mondani. De vajon észreveszed-e, hogy nem figyel? Ha a másik miközben Te beszélsz, már gondolatban fogalmazza is az érveit, miért nincs igazad, nos, akkor sem figyel, s akkor se hallja, amit Te mondasz. Itt is elcsúszik a kommunikácó.
Szóval ha valaki azt mondja, nincs mit tanulnia kommunikáció terén, az nagyon téved.
Mit tanulhatsz egy ilyen tréningen? Ezt tréning típusa válogatja, de nagyon sok téma sorra kerülhet. Egy biztos: érdemes megnézni, hogy milyen témákat érint. A kommuniációelmélet nem feltétlen szükséges ismeret, legfeljebb egyes olyan részei, amelyeket a gyakorlatban is tudtok használni. Egy kommunikációs tréning akkor lesz jó, amikor az alábbi témák közül érint valamit:
- Milyen személyiségtípusok vannak, s azok milyen nyelven értenek? ( A csoportosítás módja szinte mindegy, a gyakorlati alkalmazhatósága szabja majd meg, hogy ér-e valamit, vagy sem)
- Hogyan ismered fel, hogy a másik milyen nyelven ért? Egyáltalán: milyen nyelvek léteznek (a magyaron belül, természetesen). Mert bármilyen furcsa, nem mindenki beszél egy nyelvet, még ha anyanyelve ugyanaz is.
- Milyen az aktív hallgatás? Hogyan kell figyelni, hogy meg is értsd, amit a másik mond?
- Milyen érzelmekben vagy benne, amikor kommunikálsz? Az egyes érzelmek hogyan szűrik a mondanivalót, milyen mellékzöngét adhatnak a szavaknak, hogyan torzíthatják a mondanivalót?
- Mit jelent, hogy valakinek igaza van? Milyen hitei vannak a kinyilatkoztatások mögött, s miért nem szabad megkérdőjelezni a másik igazát? Hogyan generálják ezek a konfliktusokat, s hogyan kerülünk olyan konfliktushelyzetbe, amelyet bizony nem is akartunk?
- Mit jelent, hogy valaki vizuális, auditív, vagy kinesztetikus? Hogyan képezi le ő a világot a maga számára? Hogyan kommunikál, milyen nyelven ért, s hogyan fog megbízni benned, s te hogyan őbenne? Milyen, amikor őszintén kommunikál, s milyen, amikor nem?
- Milyen szavakat, kifejezéseket használj, avagy ne használj, amikor valakivel kommunikálsz?
- Hogyan nyugtázd a másikat, hogy ne érezze támadásnak, s kijöjjön a saját érzelmi állapotából?
- Hogyan kezeld a másik kifogásait, ellenvetéseit, ha nem akarod, hogy komoly konfliktus alakuljon ki belőle?
- Miért értenek mindig félre mások? Miért nem sikerül közös nevezőre jutni, hiába is szeretnéd?
- Ki milyen érveket fogad el, s milyen ellenérveket hajlandó figyelembe venni a beszélgetésetek során?
- Mi a különbség a kompromisszum és a konszenzus között?
- Milyen minták határozzák meg saját kommunikációnkat?
- Mi az a belső reprezentáció? Mik segítik, s mik akadályozzák a valódi megértést? Hogyan éred el, hogy bárkivel is beszélsz, megértsen, s a kommunikációd elérje a célját?
- Mi az a kommunikációs stratrégia? Milyen stratégiák vannak? Hogyan tudod lemodellezni saját kommunikációs stratégiád? És a másokét? Hogyan tudsz kapcsolódni az egyes stratégiákkal rendelkező emberekhez?
- Mi az a rapport, hogyan tudod létrehozni a másikkal?
- Mi az asszertivitás? Hogyan lehetsz önérvényesítő a másik elnyomása nélkül? Milyen az agresszív és a passzív kommunikáció, s hogyan tudsz kijönni belőle, hogyan tudod a másikat kihozni belőle?
- Hogyan kérdezz, milyen kérdéstípusokat érdemes feltenni, hogy meg is kapd a választ, amit szeretnél?
- Mi az a metakommunikáció? Milyen szerepe van a beszédben?
- Hogyan teremts bizalmat a beszélgetőpartnereddel gyorsan és eredményesen?
- Mi az a hangtükrözés? Hogyan tudod felhasználni arra, hogy könnyebben szót érts másokkal?
... és sorolhatnánk...
Szóval mint láthatod, a kommunikáció nem biztos, hogy csak annyiból áll, hogy beszélünk. Mi több, a beszéd a legkevesebb, legkisebb részét alkotja. S most újra felteszem a kérdést: biztos vagy abban, hogy tudsz kommunikálni? Lehet, hogy ismered a szavakat, tudsz beszélni, de ez édeskevés, ha célja is van annak, amit mondasz, s szeretnéd is azt elérni. Tanulni sohasem késő. A fenti témák mindegyike, de bármelyike is klasszisokkal növeli a kommunikációd minőségét, s Neked segít abban, hogy elérd, amit akarsz.
Miben segíthet egy kommunikációs tréning (vagy akár több is)?
Megérteni a körülötted lévőket, akikkel szeretnél békében, normálisan élni. Gondolok itt a párkapcsolatra, a családra, a gyerekeidre, ha vannak. Tudtad például, hogy az idegrendszere az embernek mélyen nem fogja a NEM, NE, SEM, SE szavakat? Nos, akkor ezek után szerinted mit mondasz a gyereknek, amikor azt mondod, hogy NE SZALADJ! Vagy mondjuk ha azt, hogy NE IDEGESÍTS?
A következőkben tehát a kommunikációs tréningek bizonyos területeivel fogok foglalkozni, persze, nem célom, hogy tanítsalak, csak egy-egy példán keresztül bemutatni, hogy melyik része mire jó.
Nekem az a tapasztalatom, hogy ezen nagyon sok múlik. A munkahelyi kapcsolataid, a baráti kapcsolataid, a gyereknevelésed, a párkapcsolatod, s minden más, ami emberek érintkezésével, célok elérésével kapcsolatos. Szerintem, ezzel érdemes kis időt tölteni. Még akkor is, ha nagyon szépen tudsz beszélni:)
Folyt.Köv.
D.M.